FysioMC: de oplossing voor uw fysieke klachten

Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn

Bekken anatomie

Het bekken is het benige gedeelte van het lichaam dat de romp met de benen verbindt. Het bekken is opgebouwd uit drie delen, het heiligbeen (sactrum) en twee bekkenhelften (ilia).
Het contactpunt aan de voorkant, bij het schaambeen, wordt de symfyse genoemd. De contactpunten tussen heiligbeen en bekkenhelften worden de SI gewrichten (sacro- iliacale gewrichten) genoemd.
De bekkengordel wordt bij elkaar gehouden door een stevig systeem van banden, pezen en spieren. Het is een aanhechtingsplek voor veel spieren van de romp, benen en billen.
Het bekken speelt een belangrijke rol bij het stabiliseren van houdingen en bewegingen van de romp en benen. Het beschermt organen zoals de blaas, de baarmoeder (bij vrouwen) en de darmen.

Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn

Bij bekkenklachten in combinatie met een zwangerschap of bevalling wordt gesproken van zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn.
Tijdens de zwangerschap verweken de banden rondom de bekkengordel onder invloed van hormonen. Het lichaamszwaartepunt verandert door het naar voren komen van de buik, om ruimte te maken voor de groei van de baby. Hierdoor kunnen ook de rechte buikspieren steeds minder worden gebruikt en verandert het aanspanningspatroon van de rompspieren. Er moeten andere spieren gebruikt worden om balans te houden in de rug en het bekken. Als dit goed verloopt hoeven er geen klachten te ontwikkelen. Als er disfunctionele aanspanningspatronen ontwikkelen kunnen er klachten aan het bekken ontstaan. Denk aan klachten zoals;

• Pijn in de lage rug
  • Pijn in de schaamstreek
  • Pijn in de bilregio, met of zonder uitstraling naar de bovenbenen
  • Pijn bij activiteiten zoals opstaan, lopen, traplopen
  • Pijnklachten rondom de stuit
Bekkenbodemklachten zoals urine-en of ontlastingsverlies en moeizaam plassen en/of poepen

Hoe pakt FysioMC dit aan?

Zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten kunnen tijdens de zwangerschap maar ook op de lange termijn veel problemen veroorzaken in het dagelijks leven. Soms zijn er zulke sterke compensatoire patronen in het lichaam actief dat in eerste instantie niet duidelijk is dat het bekken een rol speelt.
Bij FysioMC wordt daarom eerst een uitgebreide anamnese gedaan over het ontstaan en beloop van de klachten. Daarop volgt een analyse van het bewegend functioneren van het lichaam.
Voor de behandeling van zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten wordt gebruik gemaakt van Rost Therapy. Dit is een actieve benadering van bekkenpijn ontwikkeld door Cecile Röst.
De methode bestaat uit een huiswerkprogramma met oefeningen om de spierpatronen en gewrichtsbewegingen goed uit te balanceren. Dit wordt aangevuld met houdings- en bewegingsadviezen voor dagelijkse activiteiten. Deze actieve aanpak geeft de controle over hun symptomen en functie terug.

Lees meer over Rost Therapy op www.rosttherapy.com

Heeft u bekkenpijn of heeft u het vermoeden dat het bekken een rol kan spelen in uw klachten? Maak dan een afspraak met Sence van Proosdij voor onderzoek en advies.

Heeft u vragen?

Laan van Meerdervoort

Laan van Meerdervoort 211-L

In Den Haag is het tussen 06.00 tot 18.00 uur vrij parkeren.

08.00 - 18.20 uur
 08:00 - 18.00 uur
 08.30 - 17:30 uur
 07:20 - 18.20 uur
 08:00 - 17.00 uur
Statenkwartier

Eisenhowerlaan 77 A
2517 KK Den Haag

Er bevind zich onder het pand van de Eisenhowerlaan een parkeergelegenheid.

09:00 - 17:30 uur
    07.20 - 18.00 uur