Fysio-, manuele therapie, echografie & fascie reset

na 6 behandelingen van je klachten af

Bij het syndroom van Tietze wordt er een vervelende pijn op de borst ervaren, het kan voelen alsof er iets met het hart mis is.

Het syndroom van Tietze wordt omschreven als een ontsteking van het kraakbeen tussen de ribben en het borstbeen. Maar dit is niet het geval. Bij het syndroom van Tietze is er sprake van een statische verkramping van de tussenribspieren, waardoor de mobiliteit van de ribben afneemt, het diep inademen hierdoor bemoeilijkt wordt en daardoor pijn op de borst ervaren kan worden.

Oorzaken:
  • houdingsafwijkingen: veel onderuit gezakt zitten met de bovenrug in een bolling
  • luchtweg infectie
  • verkeerde ademhaling: oppervlakkig en hoog ademhalen
  • emotionele spanningen
  • stress
  • explosieve kracht: veel hoesten of niezen

Symptomen:
  • felle pijn op de borst
  • zwelling ter hoogte van het borstbeen
  • drukpijn
  • hoezen, niezen of diep inademen is extra pijnlijk

Behandeling en herstel:

Voor bovenstaande klachten/symptomen wordt veelal pijnstillers en ontstekingsremmers voorgeschreven. De werking hiervan is van korte duur omdat het echte probleem, de statische verkramping van de tussenribspier, hiermee niet wordt verholpen. Binnen FysioMC wordt er gewerkt volgens een speciale methode waarbij de aandacht wordt gelegd op het ontspannen en mobiliseren van de pijnlijke rib regio door middel van ademhaling en rek technieken van zowel de spieren en fascie.

Heb je last van het syndroom van Tietze, neem dan contact op met een van onze fysiotherapeuten.