Geen nek- en zenuwpijn meer!

Nekpijn

De nek is opgebouwd uit 7 wervels die zich aan de achterzijde van de hals bevinden. Tussen deze wervels zitten de tussenwervelschijven. Deze tussenwervelschijven werken als dempers en zorgen er verder voor dat de nek kan bewegen. Deze bewegingen worden nauwkeurig aangestuurd door de spieren rondom de nek. De spieren zorgen samen met kapsel en banden voor de stabiliteit van de nek.

Nekpijn

Wanneer U de nek beweegt zijn er grote oppervlakkige spieren aan het werk. Deze spieren maken het mogelijk om grote bewegingen te maken, bijvoorbeeld schuin over je schouder kijken. Onder deze grote spieren zitten kleinere, stabiliserende spieren die ervoor zorgen dat het hoofd overeind blijft. Bij een inactieve houding of verminderde activiteit van de stabiliserende spieren worden de grote oppervlakkige spieren overbelast. Deze overbelasting kan een pijnlijk spanning veroorzaken, met mogelijk als gevolg hoofdpijnklachten. Ook stress kan hierbij een grote rol spelen. Een matige conditie in combinatie met een langdurige statische belasting is veelal de oorzaak van nekpijn. Daarnaast kan nekpijn nog andere oorzaken hebben zoals degeneratie (artrose) of een ongeval (whiplash).

Hoe pakt FysioMC dit aan?

Nekpijn kan ongelofelijk pijnlijk en hinderlijk zijn. Toch is er vaak niks ernstigs aan de hand. Bij FysioMC krijgt u de best mogelijke aanpak. Eerst wordt er een uitgebreid onderzoek uitgevoerd, waarbij alle lichamelijke, geestelijke en ergonomische factoren worden bekeken. Nadien wordt u duidelijk uitgelegd wat er precies aan de hand is. Hierbij speelt ergonomie en Uw specifieke (werk- of thuis-)situatie een grote rol. Er wordt altijd een ‘rugscholing’ (ergonomie training) gegeven, waarbij alle mogelijke (stress)factoren besproken worden. Door dit verbeterde inzicht kunt U in de toekomst voorkomen dat er klachten ontstaan.

Wanneer U pijn heeft is het van groot belang om de nek actief te blijven bewegen. Hierdoor verdwijnt U nekpijn sneller. Vaak komt een manueel therapeut de nek beoordelen of alle gewrichten goed bewegen. Indien er blokkades gevonden worden kan de manueel therapeut dit snel verhelpen. Na het opheffen van blokkades moet U altijd actieve oefeningen doen om te voorkomen dat de deze weer terugkomen.